Bezbariérové Brno

Poradní sbor Rady města Brna pro Bezbariérové Brno

Indukční smyčka v tramvaji: Pilotní projekt Unie neslyšících Brno a Dopravního podniku města Brna

Jak informovat nedoslýchavé cestující o dopravní situaci přímo v tramvajových vozech?

Ilustrační příběh

Lenka letos začala studovat v Brně. Ještě se v něm moc nevyzná a neví, kde leží jaké zastávky. Jelikož je nedoslýchavá, nemá kvůli okolnímu hluku šanci rozpoznat hlášení z reproduktoru ve vozech městské hromadné dopravy. Když je v tramvaji velký hluk, raději své sluchadlo vypíná, protože je mimo možnosti zařízení, aby rozpoznalo mluvené slovo, reprodukované hlášení a okolní hluk. Není tomu dávno, co řidič nezastavil Lence na zastávce na znamení, jelikož neslyšela hlášení a nestihla dát řidiči signál, že potřebuje vystoupit. V nočním rozjezdu zase přejela svou zastávku, protože venku byla tma a Lenka ji nepoznala. Minulý týden jela zpracovávat protokol do školy za kamarádem do Líšně. Jelikož jí tam jel přímý trolejbus 25, sedla si a cestou četla poznámky z hodiny. Až když trolejbus zastavil na konečné, zmateně vystoupila a zjistila, že je ve vozovně Husovice. Kvůli tomu, že neslyšela hlášení o změně konečné zastávky, přijela za kamarádem s půlhodinovým zpožděním.

Informační nouze nedoslýchavé cestující před instalací indukční smyčky v tramvaji

Analýza

  1. Běžná sluchadla a kochleární implantáty nedokážou v hlučném prostředí zesilovat reprodukovaný zvuk, což v dopravních prostředcích vystavuje nedoslýchavé osoby „informační nouzi“.
  2. Na informační tabule nemusí být vždy dobře vidět a zejména nestandardní hlášení o výlukách či mimořádných událostech mohou být snadno přeslechnuta a dezorientovat nedoslýchavé cestující.
  3. Uživatelé sluchadel či kochleárních implantátů mohou i v těchto případech využívat indukční smyčky. Indukční smyčka instalovaná v tramvaji či jiném dopravním prostředku dokáže vysílat do sluchadla pouze hlášení bez okolního hluku, díky čemuž jej nedoslýchaví cestující slyší velmi jasně.

Návrh

  1. Instalace indukčních smyček do vozů městské hromadné dopravy.

Konkrétní realizace v Brně

Unie neslyšících Brno ve spolupráci s Dopravním podnikem města Brna vytvořila projekt, v rámci kterého byla do tramvajového vozu Vario LF2 instalována indukční smyčka. Ta umožňuje nedoslýchavým lidem slyšet hlášení městské hromadné dopravy skrze zachycení indukčního signálu sluchadlem / kochleárním implantátem. Projekt byl podpořen Magistrátem města Brna částkou 26 000 Kč. Aby mohla být pilotáž provedena, bylo nutné získat povolení k instalaci indukční smyčky od Drážního úřadu, což se povedlo v září 2018 a již v první polovině listopadu 2018 došlo ke spuštění provozu, který do konce ledna 2019 probíhal jako pilotní. Informace o instalované smyčce jsou u všech dveří do vozu. Tato brněnská tramvaj se stala prvním vozem s instalovanou indukční smyčkou v České republice.

Kvalitní poslech zvukové informace po instalaci indukční smyčky v tramvaji (na obrázku je text: Prosím pozor. Vůz jízdu končí. Použijte náhradní autobusovou dopravu. Děkujeme za pochopení.)

Časová osa

  • únor 2018:

    Unie neslyšících Brno informuje poradní sbor o projektu, který vznikl ve spolupráci s dopravním podnikem

  • květen 2018:

    Unie neslyšících Brno podává žádost o dotaci

  • červen 2018:

    schválena dotace na „Pilotní projekt umístění indukční smyčky do vozu městské hromadné dopravy v Brně“

  • září 2018:

    povolení od Drážního úřadu pro instalaci indukční smyčky do tramvaje

  • listopad 2018:

    spuštění pilotního provozu

  • leden 2019:

    konec pilotního provozu, vyhodnocení pilotáže

Omezení řešení

  • Instalace indukční smyčky do jednoho vozu zdaleka neřeší celý problém. Umožňuje ale nedoslýchavým cestujícím technologii vyzkoušet. Zároveň se jedná o důležitý první krok pro plošné zavedení.
  • Pro instalaci indukčních smyček do všech brněnských tramvají by bylo nutné provést homologaci vozidel, tj. získat povolení Drážního úřadu pro užívání vozidel s indukční smyčkou.
  • Homologace vozidel je byrokraticky náročná a bylo by zapotřebí finanční pokrytí pracovní síly, která by se hromadné instalaci indukčních smyček věnovala.

Závěry

  • Unie neslyšících Brno a Dopravní podnik města Brna úspěšně instalovaly indukční smyčku v tramvaji.
  • Pro plošné zavedení indukčních smyček do všech ostatních tramvají je nutné získat finanční prostředky a projít dalšími schvalovacími procesy.
  • Díky činnosti Poradního sboru pro bezbariérové Brno byla usnadněna komunikace mezi Unií neslyšících Brno a Dopravním podnikem města Brna, která vedla ke spuštění pilotního projektu. Zároveň Poradní sbor podpořil návrh na přidělení dotace a zvýšil tak šanci na její získání.

Slovníček

sluchadlo

Sluchadlo je elektroakustický přístroj sloužící ke zlepšení sluchu při částečné hluchotě zesilováním a modulací zvuku, a to především řeči přicházející z okolního prostředí. Někdy se také nesprávně označuje jako naslouchadlo. Tyto přístroje jsou schopny: zvýraznit zvuk přicházející z určitého směru, zaměřit se na řeč a potlačit okolní hluk, komprimovat frekvence zvuku tak, aby byly znovu uchem slyšitelné. Sluchadlo funguje tak, že zachycuje zvuk, zesiluje ho a posílá ho do zvukovodu, skrz střední ucho do vnitřního ucha, kde se nacházejí sluchové nervy. Existuje několik druhů sluchadel, které se liší především typem instalace a umístěním: sluchadla závěsná – většina přístroje je za uchem; sluchadla nitroušní – většina přístroje je přímo ve zvukovodu; kapesní sluchadla – zesilovač je v kapse oblečení; sluchadla brýlová – zesilovač je umístěn v nožičkách brýlí. Nejmodernější sluchadla se umí bez potíží připojit k mobilnímu telefonu, nabízí telefonování hands-free nebo streamování. Některá sluchadla jsou vyráběna tak malá, že jsou ve zvukovodu takřka neviditelná, i přesto jsou schopna reprodukovat zvuk ve vysoké kvalitě.

indukční smyčka

Indukční smyčka je zařízení, které osobám se zbytkem sluchu umožňuje plnohodnotný poslech v nejrůznějších prostorech a situacích, ve kterých samotné sluchadlo nestačí. Mohou být buď trvale zabudované, nebo přenosné. Indukční smyčky nejčastěji používají uživatelé sluchadel. Pracují tak, že zvuk přijímaný z nějakého zdroje, například z televize, telefonu, přehrávače apod., je vyzařován do prostoru ve formě proměnlivého magnetického pole modulovaného podle vstupního signálu. Tímto způsobem lze výrazně zlepšit komunikaci pro osoby se sluchovým znevýhodněním v rušných a hlučných prostorech. Prostory, kde může indukční smyčka najít své uplatnění, jsou například dopravní terminály, dopravní prostředky, kostely, kina, divadla, konferenční sály nebo i domácnost.

homologace

Homologace je název pro kompletní schvalovací proces ve věci ověření vlastností určitého výrobku z hlediska přípustnosti jeho použití. Začíná se vstupními hodnoceními, po nichž následují testy podle norem Evropské hospodářské komise a směrnic Evropské unie. Následuje příprava technických zpráv, které jsou předloženy schvalovacímu orgánu s cílem získat konečné schválení. V případě homologace vozidel se požadavky na vozidlo mohou lišit stát od státu. Žadatel má možnost požádat o vydání osvědčení nebo homologaci vozidla buď pro 1 stát, nebo pro více států současně. K žádostem, které se týkají tramvají s jakoukoliv úpravou (indukční smyčka, nízkopodlažnost, sedačky, světla), vydává v České republice rozhodnutí výhradně Drážní úřad. V případě požadavku pro více států je vydávajícím orgánem Evropská železniční agentura.