Indukční smyčka v tramvaji: Pilotní projekt Unie neslyšících Brno a Dopravního podniku města Brna
Jak informovat nedoslýchavé cestující o dopravní situaci přímo v tramvajových vozech?
Ilustrační příběh
Lenka letos začala studovat v Brně. Ještě se v něm moc nevyzná a neví, kde leží jaké zastávky. Jelikož je nedoslýchavá, nemá kvůli okolnímu hluku šanci rozpoznat hlášení z reproduktoru ve vozech městské hromadné dopravy. Když je v tramvaji velký hluk, raději své sluchadlo vypíná, protože je mimo možnosti zařízení, aby rozpoznalo mluvené slovo, reprodukované hlášení a okolní hluk. Není tomu dávno, co řidič nezastavil Lence na zastávce na znamení, jelikož neslyšela hlášení a nestihla dát řidiči signál, že potřebuje vystoupit. V nočním rozjezdu zase přejela svou zastávku, protože venku byla tma a Lenka ji nepoznala. Minulý týden jela zpracovávat protokol do školy za kamarádem do Líšně. Jelikož jí tam jel přímý trolejbus 25, sedla si a cestou četla poznámky z hodiny. Až když trolejbus zastavil na konečné, zmateně vystoupila a zjistila, že je ve vozovně Husovice. Kvůli tomu, že neslyšela hlášení o změně konečné zastávky, přijela za kamarádem s půlhodinovým zpožděním.
Analýza
- Běžná sluchadla a kochleární implantáty nedokážou v hlučném prostředí zesilovat reprodukovaný zvuk, což v dopravních prostředcích vystavuje nedoslýchavé osoby „informační nouzi“.
- Na informační tabule nemusí být vždy dobře vidět a zejména nestandardní hlášení o výlukách či mimořádných událostech mohou být snadno přeslechnuta a dezorientovat nedoslýchavé cestující.
- Uživatelé sluchadel či kochleárních implantátů mohou i v těchto případech využívat indukční smyčky. Indukční smyčka instalovaná v tramvaji či jiném dopravním prostředku dokáže vysílat do sluchadla pouze hlášení bez okolního hluku, díky čemuž jej nedoslýchaví cestující slyší velmi jasně.
Návrh
- Instalace indukčních smyček do vozů městské hromadné dopravy.
Konkrétní realizace v Brně
Unie neslyšících Brno ve spolupráci s Dopravním podnikem města Brna vytvořila projekt, v rámci kterého byla do tramvajového vozu Vario LF2 instalována indukční smyčka. Ta umožňuje nedoslýchavým lidem slyšet hlášení městské hromadné dopravy skrze zachycení indukčního signálu sluchadlem / kochleárním implantátem. Projekt byl podpořen Magistrátem města Brna částkou 26 000 Kč. Aby mohla být pilotáž provedena, bylo nutné získat povolení k instalaci indukční smyčky od Drážního úřadu, což se povedlo v září 2018 a již v první polovině listopadu 2018 došlo ke spuštění provozu, který do konce ledna 2019 probíhal jako pilotní. Informace o instalované smyčce jsou u všech dveří do vozu. Tato brněnská tramvaj se stala prvním vozem s instalovanou indukční smyčkou v České republice.
Časová osa
-
únor 2018:
Unie neslyšících Brno informuje poradní sbor o projektu, který vznikl ve spolupráci s dopravním podnikem
-
květen 2018:
Unie neslyšících Brno podává žádost o dotaci
-
červen 2018:
schválena dotace na „Pilotní projekt umístění indukční smyčky do vozu městské hromadné dopravy v Brně“
-
září 2018:
povolení od Drážního úřadu pro instalaci indukční smyčky do tramvaje
-
listopad 2018:
spuštění pilotního provozu
-
leden 2019:
konec pilotního provozu, vyhodnocení pilotáže
Omezení řešení
- Instalace indukční smyčky do jednoho vozu zdaleka neřeší celý problém. Umožňuje ale nedoslýchavým cestujícím technologii vyzkoušet. Zároveň se jedná o důležitý první krok pro plošné zavedení.
- Pro instalaci indukčních smyček do všech brněnských tramvají by bylo nutné provést homologaci vozidel, tj. získat povolení Drážního úřadu pro užívání vozidel s indukční smyčkou.
- Homologace vozidel je byrokraticky náročná a bylo by zapotřebí finanční pokrytí pracovní síly, která by se hromadné instalaci indukčních smyček věnovala.
Závěry
- Unie neslyšících Brno a Dopravní podnik města Brna úspěšně instalovaly indukční smyčku v tramvaji.
- Pro plošné zavedení indukčních smyček do všech ostatních tramvají je nutné získat finanční prostředky a projít dalšími schvalovacími procesy.
- Díky činnosti Poradního sboru pro bezbariérové Brno byla usnadněna komunikace mezi Unií neslyšících Brno a Dopravním podnikem města Brna, která vedla ke spuštění pilotního projektu. Zároveň Poradní sbor podpořil návrh na přidělení dotace a zvýšil tak šanci na její získání.
Slovníček
- sluchadlo
Sluchadlo je elektroakustický přístroj sloužící ke zlepšení sluchu při částečné hluchotě zesilováním a modulací zvuku, a to především řeči přicházející z okolního prostředí. Někdy se také nesprávně označuje jako naslouchadlo. Tyto přístroje jsou schopny: zvýraznit zvuk přicházející z určitého směru, zaměřit se na řeč a potlačit okolní hluk, komprimovat frekvence zvuku tak, aby byly znovu uchem slyšitelné. Sluchadlo funguje tak, že zachycuje zvuk, zesiluje ho a posílá ho do zvukovodu, skrz střední ucho do vnitřního ucha, kde se nacházejí sluchové nervy. Existuje několik druhů sluchadel, které se liší především typem instalace a umístěním: sluchadla závěsná – většina přístroje je za uchem; sluchadla nitroušní – většina přístroje je přímo ve zvukovodu; kapesní sluchadla – zesilovač je v kapse oblečení; sluchadla brýlová – zesilovač je umístěn v nožičkách brýlí. Nejmodernější sluchadla se umí bez potíží připojit k mobilnímu telefonu, nabízí telefonování hands-free nebo streamování. Některá sluchadla jsou vyráběna tak malá, že jsou ve zvukovodu takřka neviditelná, i přesto jsou schopna reprodukovat zvuk ve vysoké kvalitě.
- indukční smyčka
Indukční smyčka je zařízení, které osobám se zbytkem sluchu umožňuje plnohodnotný poslech v nejrůznějších prostorech a situacích, ve kterých samotné sluchadlo nestačí. Mohou být buď trvale zabudované, nebo přenosné. Indukční smyčky nejčastěji používají uživatelé sluchadel. Pracují tak, že zvuk přijímaný z nějakého zdroje, například z televize, telefonu, přehrávače apod., je vyzařován do prostoru ve formě proměnlivého magnetického pole modulovaného podle vstupního signálu. Tímto způsobem lze výrazně zlepšit komunikaci pro osoby se sluchovým znevýhodněním v rušných a hlučných prostorech. Prostory, kde může indukční smyčka najít své uplatnění, jsou například dopravní terminály, dopravní prostředky, kostely, kina, divadla, konferenční sály nebo i domácnost.
- homologace
Homologace je název pro kompletní schvalovací proces ve věci ověření vlastností určitého výrobku z hlediska přípustnosti jeho použití. Začíná se vstupními hodnoceními, po nichž následují testy podle norem Evropské hospodářské komise a směrnic Evropské unie. Následuje příprava technických zpráv, které jsou předloženy schvalovacímu orgánu s cílem získat konečné schválení. V případě homologace vozidel se požadavky na vozidlo mohou lišit stát od státu. Žadatel má možnost požádat o vydání osvědčení nebo homologaci vozidla buď pro 1 stát, nebo pro více států současně. K žádostem, které se týkají tramvají s jakoukoliv úpravou (indukční smyčka, nízkopodlažnost, sedačky, světla), vydává v České republice rozhodnutí výhradně Drážní úřad. V případě požadavku pro více států je vydávajícím orgánem Evropská železniční agentura.